Подготовка воспитанников домов-интернатов к сопровождаемому проживанию
Residential institutions for children with psychological and physical disabilities is one of the traditionally established forms of social services in Belarus. According to statistics (data for November 2013) there are 8 boarding institutions for children with psychological and physical disabilities in Belarus, where 1644 people live, among them 859 people are over the age of 18 (youth departments of children’s boarding institutions). More than a half of the numbers of children’s boarding institutions are potential clients of boarding institutions for adults.
В Республике Беларусь стационарные учреждения для детей с особенностями психофизического развития остаются одной из традиционно сложившихся форм социального обслуживания. По статистике (данные на ноябрь 2013г.) в Беларуси функционируют 8 интернатных учреждений для детей с особенностями психофизического развития, в которых проживает 1644 человека, из них 859 человек старше 18 лет (молодежные отделения детских интернатов). Более половины численности детских интернатов составляют потенциальные клиенты интернатов для взрослых.
The service of assisted living has been included in the Law of the Republic of Belarus “On social services” since the 1st of January 2013. Departments of assisted living for people with psychological and physical disabilities on the basis of territorial social service centers and residential institutions will be opened in the republic. Preparation of graduates of children’s residential institutions for living outside the walls of the boarding institution is very actual at the moment.
A social work specialist of the NGO “BelAPDIiMI” came out as a trainer at the workshop “model of social adaptation of children of the boarding institution as a form of preparation to assisted living” by invitation of Charitable Public Association “World without Borders”, in cooperation with Republican Institute for Advanced Training. The seminar was held on the basis of State Institution “Gorodische boarding institution for children with psychological and physical disabilities” from 17th to 19th of February 2014.
During the seminar trainers Elena Boyko (NGO “BelAPDIiMI”) and Yuriy Shestakov (State Institution “Republican Institute for Advanced Training”) together with listeners developed an algorithm of the activities of the employee of the boarding institution on preparation clients to assisted living. Certain pedagogical and philosophical “links” between theoretical and practical trainings on the problems of providing comprehensive care for children with severe and multiple disabilities were held by trainers. On the last day of the seminar participants presented the group groundwork formulating their vision of problems of clients of boarding institutions, as well as introducing alternative forms of living arrangement of people with psychological and physical disabilities. In the course of the individual task every participant of the seminar carried out a task “What I will do, beginning from Monday”.
Reflection was organized in the form of the method “fish-bone” where participants were asked to choose four facts of the content of the seminar which produced the biggest impression. Then it was necessary to argue each fact. Based on the analysis of the answers it can be concluded that the practice of carrying out training activities directly on the basis of institutions of the social field is fully justified. The opportunity to see how the work with children is organized in other boarding institutions, to discuss actual problems in informal atmosphere, to ask questions allows speaking about the maximum productive use of the time allocated to the seminar.
Information of the site of Charitable Public Association “World without Borders” is used in this material.
С 1 января 2013 г. услуга сопровождаемого проживания включена в Закон Республики Беларусь «О социальном обслуживании». В республике будут открыты отделения сопровождаемого проживания для людей с особенностями психофизического развития на базе территориальных центров социального обслуживания населения и стационарных учреждений. Подготовка выпускников детских стационарных учреждений к проживанию вне стен интерната является очень актуальной на текущий момент.
По приглашению БОО «Мир без границ», в сотрудничестве с РИПК, специалист по социальной работе ОО «БелАПДИиМИ» выступила в качестве тренера на семинаре-практикуме «Модель социальной адаптации воспитанников дома-интерната как одна из форм подготовки к сопровождаемому проживанию». Семинар состоялся на базе ГУ «Городищенский дом-интернат для детей с особенностями психофизического развития» с 17 по 19 февраля 2014 г.
В течение работы семинара тренеры Елена Бойко (ОО «БелАПДИиМИ») и Юрий Шестаков (ГУО «РИПК») совместно со слушателями разрабатывали алгоритм деятельности сотрудника дома-интерната по подготовке клиентов к сопровождаемому проживанию». Тренерами были проведены определенные педагогико-философские «стяжки» между теоретическими и практическими занятиями по проблемам оказания комплексной помощи детям с тяжелыми и множественными нарушениями. В последний день семинара слушатели представили групповые наработки, сформулировав свое видение проблем клиентов домов-интернатов, а также представив альтернативные формы жизнеустройства людей с ОПФР. В ходе индивидуального задания каждый участник семинара выполнил задание «Что я буду делать, начиная с понедельника».
Рефлексия была организована в форме методики «Фиш-боун», где участникам предлагалось выделить из содержания семинара четыре факта, которые произвели на них наибольшее впечатление. Затем каждый факт нужно было аргументировано объяснить. На основе анализа ответов можно сделать вывод, что практика проведения обучающих мероприятий непосредственно на базе учреждений социальной сферы полностью себя оправдывает. Возможность увидеть своими глазами, как организована работа с детьми в других домах-интернатах, обсудить в неформальной обстановке актуальные проблемы, задать все интересующие вопросы позволяет говорить о максимально продуктивном использовании времени, отведенного на семинар.
В материале использована информация сайта БОО «Мир без границ»